Als je een huis koopt, moet je op meer kosten rekenen dan enkel de aankoopprijs van je nieuwe woonst. Wij sommen hieronder op wat er allemaal concreet bij komt kijken. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan!
  • Registratierechten

In het Vlaamse Gewest betaalt iedereen sinds 1 juni 2018 7% registratierechten op de aankoopprijs van een nieuwe woning. Voordien betaalde je 5% registratierechten bij bescheiden woningen (beter gekend als het klein beschrijf), en 10% registratierechten voor grotere woningen (het groot beschrijf).

Koop je vandaag een huis van 300.000 euro in Vlaanderen? Dan betaal je hier 21.000 euro registratierechten op. Interessant om te weten: als je woning minder dan 200.000 euro kost (of 220.000 euro als je in de Vlaamse Rand rond Brussel of een kernstad woont), dan krijg je een registratiekorting van 5.600 euro. De eerste schijf van 80.000 euro wordt namelijk vrijgesteld van registratiebelasting.

Wat is de situatie in het Waalse Gewest? Je betaalt in het Waalse Gewest slechts 6% registratierechten in het geval van een klein beschrijf (voor woningen met een beperkt kadastraal inkomen, afhankelijk van je aantal kinderen ten laste) en 12,5 % in alle andere gevallen. Sinds begin 2018 bespaar je bovendien 1.200 tot 2.500 euro bij de aankoop van je eerste woning. Op de eerste schijf van 20.000 euro betaal je namelijk geen registratierechten.

En hoe zit dat in het Brusselse Gewest? Daar geldt het klein beschrijf niet en betaal je altijd 12,5 % registratierechten. Sinds 1 januari 2017 krijg je echter een interessante korting als je een woning van minder dan 500.000 euro koopt. Je betaalt dan geen registratierechten op de eerste schijf van 175.000 euro, wat een beparing van 21.875 euro inhoudt.

Lees zeker verder want hieronder vind je een handige rekenmodule om al je kosten te simuleren.

  • Ereloon notaris

Het ereloon van de notaris hangt af van de aankoopprijs van je woning. Hoeveel dit loon exact bedraagt, is wettelijk vastgelegd. Elke notaris moet je met andere woorden evenveel aanrekenen. Omwille van het loon hoef je dus geen notarissen met elkaar te vergelijken. Voor een woning van 300.000 euro betaal je bijvoorbeeld 2.477,65 euro voor het ereloon van de notaris. Op dit loon en de bijkomende administratieve kosten moet je ook nog eens 21% BTW betalen.

  • Administratieve kosten

De notaris rekent administratieve kosten aan voor het opstellen van de aankoopakte. Enerzijds betaal je voor de concrete overschrijving van de akte. Ook moet je rekening houden met extra administratieve kosten. De kostprijs hiervoor verschilt van gemeente tot gemeente.

Wat houden deze administratieve kosten zoal in? We hebben het hier over opzoekingswerk waarbij onder andere bodemattesten en stedenbouwkundige en kadastrale uittreksels opgevraagd worden door je notaris.

Je kan al je notariskosten hier online berekenen.

  • Leningkosten

Ga je een hypothecaire lening aan? Dan betaal je elke maand kapitaal én interesten terug. Hou eveneens rekening met dossierkosten die de bank je aanrekent. Ook de inschrijving van je lening door de notaris in de kredietakte brengt kosten mee. Het gaat hier om registratierechten op je krediet, het hypotheekrecht, administratieve kosten en de erelonen van de notaris en hypotheekbewaarder. Bereken hier de aktekosten voor jouw krediet.

  • Schuldsaldoverzekering

Een schuldsaldoverzekering is belangrijk als je een woonlening afsluit. De verzekeraar betaalt bij overlijden het verzekerde bedrag van je lening terug.

Wettelijk gezien ben je niet verplicht om een schuldsaldoverzekering te nemen, maar het is wel sterk aan te raden. Jij voorkomt zo dat je partner of nabestaanden in financiële problemen komen. Een schuldsaldoverzekering is bovendien bij veel banken contractueel verplicht. Het is voor hen vaak een voorwaarde om je een hypothecaire lening toe te kennen.

Je hoeft deze schuldsaldoverzekering trouwens niet af te sluiten bij de financiële instelling waar je lening loopt. Vergelijken loont zeker de moeite!

Bereken hier hoeveel een schuldsaldoverzekering kost bij BNP Cardif.