Veelgestelde vragen
Hier vind je het antwoord op veelgestelde vragen over onze producten en onze diensten.
Je hebt meestal 2 mogelijkheden.
- Je kiest een vast tarief gedurende de volledige contractduur. Dit is het 'gewaarborgd tarief' en het wordt nooit herzien.
- Je kiest een tarief dat na drie jaar herzien kan worden. Dit is het 'niet-gewaarborgd tarief'. Dit tarief is het laagste tarief.
Wanneer gebeurt er een tariefherziening? Er kan bij voorbeeld een herziening zijn als de bevoegde instantie dat verplicht. Let wel: een aanpassing kan een stijging maar ook een daling zijn! En alle polissen met dezelfde voorwaarden gaan dan mee.
In elk geval laten we je dat per aangetekend schrijven weten. Je hebt immers het recht je tegen de herziening te verzetten. Dit betekent dan wel dat de polis dertig dagen later stopgezet wordt.
Deze formule is bedoeld als je met 2 personen samen een schuldsaldoverzekering wilt afsluiten. De Classic-formule is voor één persoon.
Met de HYPO PROTECT 2Win ga je dus samen de verzekering aan. Voorwaarde is dan wel dat jullie beiden voor hetzelfde bedrag verzekerd willen zijn. Je kunt het kapitaal dus niet splitsen, bijvoorbeeld 60% voor de een en 40% voor de ander. Overlijdt één van de twee dan betalen we het verzekerde kapitaal terug en stopt de verzekering.
Belangrijk: wanneer je het kapitaal maar gedeeltelijk verzekert en een van jullie overlijdt, moet het niet-verzekerde deel nog wel terugbetaald worden.
Ook belangrijk is dat je met HYPO PROTECT 2Win de premies niet van je belastingen kunt aftrekken. Het is immers een gezamenlijke verzekering. Ook kun je niet kiezen voor een aanvullende of facultatieve waarborg.
Voor elke nieuwe schuldsaldoverzekering of een wijziging vragen we informatie over je gezondheid. Je krijgt een lijst van 4 vragen die je beantwoordt met 'juist' of 'fout'. Soms geeft die informatie aanleiding tot verder onderzoek. Dan vragen wij je een vertrouwelijke medische vragenlijst met meer gedetailleerde informatie in te vullen. Het kan ook zijn dat je de vragenlijst moet invullen in verband met het kapitaal dat je wilt verzekeren en je leeftijd.
Afhankelijk van je antwoorden, vragen we je bijkomende informatie. Bijvoorbeeld medische verslagen of bloedanalyses. In elk geval mag je rekenen op een strikt vertrouwelijke behandeling.
Daarvoor kunnen 5 redenen zijn. We lichten ze hieronder toe.
- Je polis is niet fiscaal aftrekbaar of voldoet niet aan de voorwaarden voor fiscale aftrekbaarheid
Dat is bijvoorbeeld zo voor de schuldsaldo-formule HYPO PROTECT 2Win. Dit is geen individueel contract maar een contract voor twee personen. Daardoor aanvaardt de fiscus geen individuele belastingvermindering. Vaak stellen we HYPO PROTECT 2Win voor omdat je hiermee winst doet door het lagere tarief. Of omdat beide personen toch al een maximale belastingaftrek genieten. Je schuldsaldoverzekering inbrengen heeft dan geen zin. Heb je een formule HYPO PROTECT Classic en is degene die de verzekering afsloot niet dezelfde persoon als de verzekerde? Voor fiscale aftrekbaarheid moet dit dezelfde persoon zijn. - Je hebt de fiscale aftrek van je premie niet gevraagd toen je de verzekering onderschreef Inderdaad: dat gebeurt niet automatisch. Maar: je kunt dat nadien wel veranderen. Je moet dat schriftelijk doen. Vraag ons gerust advies. Alle volgende premies zijn dan fiscaal aftrekbaar. Toch kan het zijn dat dit weinig zin heeft. Bijvoorbeeld als je door je kapitaalsaflossingen al aan je fiscale maximumbedrag zit. Dan is het verstandiger om je contract als 'niet-fiscaal' te behouden. De fiscus zal je premie toch niet aanvaarden.
- Je bent verhuisd en hebt je nieuwe adres nog niet doorgegeven
We ontvangen je adreswijziging niet automatisch, bijvoorbeeld via andere banken. Je moet dus je nieuwe adres zelf doorgeven. Wij passen het dan aan in ons bestand en zorgen voor de toezending van je attest van betaling voor je belastingaangifte. - Je polis werd eerder al verbroken wegens gebrek aan betaling
Als je de premie voor een periode niet hebt betaald, kunnen wij uiteraard geen 'attest van betaling' voor je belastingaangifte opmaken. - Je hebt alle premies al betaald!
Goed nieuws dus. Voor het fiscale jaar van je aangifte hoefde je geen premies meer te betalen. Dus had je uiteraard geen recht meer op belastingvermindering. Raadpleeg even de bijzondere voorwaarden van je contract. Zo weet je wat de betalingsduur van je polis is.
Geen probleem. Neem even contact op en we regelen het voor je.
Betaal je maandelijks je premie? Dan is de dubbele betaling alvast voor de volgende maand. Die is niet meer veraf. Je hoeft dan voor die maand niet te betalen.
Heb je per vergissing met een manuele overschrijving betaald en loopt er ook een doorlopende opdracht? Dan zetten we de dubbele betaling uiteraard graag recht.
Zet in je verzoek de volgende gegevens :
- Je naam, voornaam en geboortedatum
- Het contractnummer waarop je dubbele betaling betrekking heeft
- Het bankrekeningnummer waarmee de betalingen werden gedaan
- Op welk bankrekeningnummer van BNP Paribas Cardif de betaling gebeurde
- Het bedrag dat je teveel hebt betaald
- De datum waarop de betaling is verricht
- De gebruikte mededeling
Je stuurt je verzoek makkelijk via de link "Contact". Dan regelen we de terugbetaling voor je.