Veelgestelde vragen
Hier vind je het antwoord op veelgestelde vragen over onze producten en onze diensten.
Daarvoor zijn er de volgende verklaringen :
- Je hebt betaald maar op het moment dat we onze brief verstuurden, hadden we nog niets ontvangen. Het duurt soms even voordat je betaling is verwerkt.
- Je hebt betaald maar je hebt de referentie niet vermeld bij je betaling. Dan vinden we je betaling niet terug. Zie ook de vraag 'Betaling verricht zonder of met een foute mededeling?'
- Je hebt betaald maar je hebt de foute mededeling gezet bij je betaling. Dan vinden we je betaling niet terug. Zie ook de vraag 'Betaling verricht zonder of met een foute mededeling?'
- Je hebt betaald maar je had een betalingsachterstand. Je betaling hebben we gebruikt voor een vorige periode. Ons systeem kent automatisch je betaling toe aan de oudste onbetaalde premie en niet noodzakelijk aan die die je net hebt gedaan.
Wat kan er aan de hand zijn?
- Je bent vergeten je nieuwe adres door te geven. Zie de vraag 'adreswijziging'.
- Je hebt voorsprong op je betalingen en hoeft dus niet te betalen. Zie de vraag 'Overzicht van de betalingen'.
- Je hebt al je premies al betaald. Je blijft gedekt voor het resterende deel maar je hoeft geen premies meer te betalen. Zie ook de vraag 'Hoelang moet ik premies betalen?'
- Je hebt je polis stopgezet
- Je hebt de dienst Zoomit geactiveerd. Je ontvangt je facturen niet langer per post.
- Je polis werd verbroken wegens gebrek aan betaling. Had je wél betaald? Controleer je betalingen en stuur ons het bewijs van betaling.
Voor een persoonlijke toelichting kun je ons steeds contacteren via de link 'Contact'.
Je polis wordt niet automatisch stopgezet als je woonlening is terugbetaald. Je moet daarvoor meestal contact opnemen met je bank. Je moet ons namelijk een aanvraag sturen om de polis stop te zetten. Je leest daarover meer bij de vraag 'Aanvraag tot afkoop van een polis'. Dan weet je hoe je eenvoudig je contract beëindigt.
Dat klopt. We zijn dat verplicht. We moeten je wettelijk laten weten dat je de premie moet betalen. Daarom krijg je dus een vervaldagbericht zodat we kunnen aantonen dat we de betaling gevraagd hebben. Ook als je voor een doorlopende opdracht kiest.
Automatisch betalen met een doorlopende opdracht is makkelijk. Je betaalt op tijd en hebt geen administratie. En met je online bankapplicatie maak je eenvoudig een doorlopende opdracht aan. Of vraag of je bank je even helpt. Een paar tips.
- Hou je laatste factuur bij de hand: daar staat ons rekeningnummer op.
- Vermeld onder 'vrije mededeling' je contractnummer (7 cijfers), gevolgd door je familienaam en voornaam (bv 1234567 PEETERS Bart).
Ons systeem herkent dan meteen je betaling en alles is in orde!
Stuur je vraag via de link 'Contact' en we helpen je graag verder.
Als je de premie wilt opsplitsen, dan zijn daar de volgende kosten aan verbonden.
Je wilt je premie betalen
- per half jaar: 2% kosten
- per drie maanden: 3% kosten
- per maand: 4% kosten
Een voorbeeld:
Is de jaarlijkse premie 300 euro dan bedraagt
- de halfjaarlijkse premie 153 euro
- de driemaandelijkse premie 77,25 euro
- de maandelijkse premie 26 euro
Dat is eenvoudig. Stuur een verzoek via de link 'Contact'. Let wel: dit kan pas ingaan vanaf de volgende jaarlijkse vervaldag. Ook moet je premie ten minste 25 euro bedragen. Anders passen wij een langere betalingstermijn toe.
Een voorbeeld
Het is 04-11-2019 en je wilt voortaan maandelijks je premie betalen in plaats van per half jaar. Je schuldsaldoverzekering is ingegaan op 1 juni 2017. Tot nu toe betaalde je 90 euro per half jaar. De maandelijkse premie zou dan minder zijn dan het minimum van 25 euro. Daarom kun je alleen voor een driemaandelijkse betaling kiezen. Dan zit je boven 25 euro. Die verandering gaat dan in op 1 juni 2020 omdat het dan je jaarlijkse vervaldag is.
Je kunt je premie in één keer betalen of de betaling spreiden: jaarlijks, per half jaar, per drie maanden of per maand. Tijdens de looptijd kun je overstappen naar je gewenste frequentie. Van een jaarlijkse naar een premie per kwartaal bijvoorbeeld of andersom. Hoe je dat doet lees je bij de vraag 'Hoe verander ik de betalingstermijnen van mijn premie?'
Dat kan als je de achterstallige premies betaalt en je actuele medische gegevens bezorgt.
De betaling doe je op het rekeningnummer dat je in het verleden gebruikte. Belangrijk: vermeld bij de mededeling 'REC' + je polisnummer (7 cijfers) + je naam + je voornaam.
Bijvoorbeeld REC 1234567 PEETERS Bart
Is je betaling gebeurd? Stuur je verzoek door via de link 'Contact'